onsdag 6 juli 2011

Dela och lagra dokument

Ja så har jag nu provat att dela och lagra dokument via Google Docs. En underbar idé. Vilken tidsbesparing det blir att använda detta. Så som vi har arbetat innan, när vi har varit två med skolarbeten, så har det varit att vi sitter intill varandra och skriver i samma dokument och sen kör vi hem och väl hemma så kommer man på nya saker man borde skrivit. Man öppnar datorn tar upp det mailade dokumentet eller det som man sparat på USB-minnet, kollar först så att ens kurskamrat inte har hunnit ändra något i dokumentet och mailat ett senare dokument. Sen skriver man och ändrar, samtidigt som man kommer på att shit bara inte den andra personen också skriver för då blir det genast lite svårt att få med allt. Alltså får man sms:a till den andra med en fråga skriver du nu eller kan jag arbeta. Allt detta har fungerat utmärkt hela tiden men när man nu har hört om hur man kan dela dokument och publicera via google docs så känns allt det man gjort som rena stenåldern. Så mycket tidsbesparing det blir att man inte behöver hålla kolla på att man skriver i senaste versionen etc. men även att man kan skriva båda två hemifrån och allt uppdateras hela tiden. En annan fördel som jag ser det är att man även kan arbeta på två datorer intill varandra på två olika ställen i sin uppsats, bara detta är ju en enorm tidsbesparing istället för att en sitter och skriver och den andra sitter intill. Ja jag är helt såld på detta. Ännu en gång har jag fått en total woah effekt av de instruktionsvideon som man kan se via IKT. Det enda vara att jag inte kunde lägga till mitt dokument till min bloggsida, det hade jag velat, får arbeta vidare med det och se varför det inte går. Men jag kunde maila den och jag kunde publicera och lägga till fler att använda dokumentet. det blev två dokument idag, ett som jag ska använda till min kommande c-uppsats som ska skrivas i höst.
Detta kommer jag att använda mig av som lärare. Tänk att eleverna kan arbeta med ett dokument i skolan men sedan fortsätta att arbeta hemma med det. Kan vara bra att använda sig av när eleverna skriver sin egen fakta om något men även vid olika samarbeten elever emellan. Jag tror att det finns så otroligt många användningsområden som jag kommer att upptäcka efterhand som jag arbetar med det. Det brukar vara så för min del att det är när jag har arbetat ett tag med en sak och känner mig säker och trygg som flera nya användnignsområden dyker upp.
Fördelarna med att använda google docs som jag ser det är så otroligt många att det är bara att sätta igång och börja använda det, bara att jag inte längre behöver vara låst till mitt USB-minne, mail, programvaror på datorn etc. Allt finns redan i Google Docs. Fantastiskt. Nackdelarna då. Ja jag ska säga att jag har svårt att se så många nackdelar med detta i dagsläget mer än om man skulle få intrång på sin dator och obehöriga skulle komma åt det som man skrivit i sina dokument. vad man ska göra åt detta vet jag inte mer än att använda sig av de brandskydd man har idag.
https://docs.google.com/document/pub?id=1dYG_XbRXlEOjbPkNL-IXM4mRNMEE3FOI3OEXpHX06sg
Jag lägger in länken till mitt dokument tills jag får den får rätt sätt tilll bloggen.

Det var allt för mig så här långt. Nu ska jag svalka mig med ett dopp o poolen tillsammans med mina sommarlovslediga barn. ´
Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar