söndag 24 juli 2011

Personliga lärmiljöer

Själv har jag inga erfarenheter att peer-to-peer-learning. Men Symbaloo gillade jag verkligen. Tror att det kan vara bra att ha så mycket samlat på en och samma sida för eleverna, som en bordsskiva med allt framme bara att börja använda. De allra flesta växer med det ansvaret de får. I filmen så beskrev en tjej att hon tar ansvaret för att hon är fri att göra det när hon vill etc och att det gör att hon tar eget ansvar för sina studier. Jag tror att detta kan fungerar mycket bra men jag tror att eleverna behöver ha kommit upp i årskurs 8 innan de kommer dithän. Har svårt att tänka mig att de skolor jag gjort praktik på skulle kunna använda sig av detta, där har jag inte sett att elverna tagit något ansvar alls. Men det är kanske också så att de inte har fått den chansen innan att visa vad de kan. Många elever tror jag idag är uttråkade för att skolan är en helt annan värld än den världen där eleverna befinner sig i på fritiden. Kan man då få in elevernas kunnande i skolan så kan man också göra dem så mycket mer intresserade av vad de ska lära sig och då kommer säkert ett helt annat ansvar att visa sig. För de lägre årskurserna 1-3 ser jag ingen större användning av detta. Men ibland är det så att det måste lägga sig innan jag kan se någon direkt nytta med det. I årskurserna 4-7 tror jag utifrån det jag har sett att ansvarskänslan är för låg, samtidigt som jag gärna i dessa årskurser hade velat testa om en sådan här sak kan öka elevernas motivation till skolarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar