söndag 24 juli 2011

Interaktiva tavlor

Interaktiva tavlor önskar jag att man hade haft råd till i alla klasser. Så mycket enklare det blir för elever och lärare. De som missat lektionen kan få den hemskickad eller utskriven. Läraren kan plocka fram anteckningar som man gjorde en vecka tidigare eller ett matte ex som man återkommer till. Det är helt enkelt så mycket smidigare. På en vanlig tavla så är allt borta när sudden gått fram. Med en interaktiv tavla kan man enkelt ta fram det igen, fortsätta där man var och skriva ut om man skulle behöva det eller skicka det till någon.
Jag väljer att göra en lite utvärdering av SmartBoard då jag har haft förmånen att få använda mig av detta på en av mina praktikperioder. Jag tyckte att SmartBoarden var fantastisk. Dock kunde min handledare som även var läraren i klassen inte särskilt mycket om den. Men ett par månader tidigare hade jag varit på en föreläsning om, då en säljare skulle sälja in det till en skola. Den föreläsningen och visningen som han gjorde av verktyget var riktigt bra och en del av de saker som han visade kom jag ihåg och kunde testa när jag var på praktik. Som ni kanske förstår så stod SmartBoarden oftast outnyttjad då läraren inte startade den mer än när han skulle visa något klipp på YouTube eller då eleverna hade egna redovisningar. Men jag och min kursare försökte använda den så ofta vi kunde även om vi hade önskat att använda den mer men då hade det krävts att vår handledare hade kunnat guida oss, vilket det inte fanns möjlighet till. Jag kan som sagt se så otroligt många fördelar med en interaktiv tavla.
Den nackdelen som jag upptäckte var att jag var för kort för att kunna använda den på ett bra sätt. Efter att ha använt den ett par gånger hade jag en fruktansvärd smärta i nacken, då jag sträckte mig max för att nå en del av verktygen och då la huvudet bakåt för att se var jag skulle peka med pennan. Detta måste ha sett roligt ut för eleverna. Jag vet inte om det finns någon inställning för SmartBoard annars får man väl helt enkelt lösa en sådan sak med att bygga upp ett litet podium så att man kommer högre upp vid tavlan. Det problemet som jag hade blev även klart synbart för de elever som inte var så långa när de skulle göra sina redovisningar. De löste det med att en lång kompis följde med och fixade till.

3 kommentarer:

  1. Lite avundsjuk på dig som har fått testa en smartboard. Jag hoppas verkligen att min arbetsplats kommer att satsa på smartboards/interaktiva tavlor. Borde verkligen göra det då det är ett IT-gymnasium. Känner dock med dig när det gäller längden. Jag har samma problem, men jag hoppas precis som du att det är en inställnings fråga.

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Jag har testat cleverboard på skolan där jag har varit. Kan hålla med om att de står "avstängda" och outnyttjade i många lektioner, vilket är jätte synd. Många lärare saknar nog både mod och kunskap om hur och när tavlornas teknik kan användas.Med denna kurs i ryggen har man en stor portion mod! /Linda

    SvaraRadera
  3. SmartBoard är toppen, tycker jag. Man måste få tid (ta sig tid) att testa olika möjligheter. På smartklubben.se hittar man mycket. Läs om Månadens lärare Cecilia Christiansen, hon har massor av erfarenhet.
    Angående verktygsraden så kan man lägga den därnere, det gör jag, så blir det inga problem att nå den. Lycka till vid tavlan!

    SvaraRadera