söndag 17 juli 2011

Wiki

Wiki trodde jag var enbart Wikipedia så fel jag hade. Dessutom har jag fått lära mig att man aldrig ska lita på det som skrivs i Wikipedia då det kan vara så mycket faktafel eftersom vem som helst kan göra ändríngar och skriva in vad som helst. Ja jag verkar ha ganska fel även om den punkten. En nackdel är att alla kan redigera en sida med fakta men det är ju sanmtidigt en oerhörd tillgång. Så mycket mer infoormation som jag som mottagare kan ta till mig genom att det inte längre är enbart en personens kunskap som jag kan läsa mig till utan så många fler. Ingen kan allt men alla kan något. Jag ser Wiki idag med helt andra ögon vad jag såg det tidigare. Jag tyckte det var intressant det som en engesllärare beskrev om sitt sätt att arbeta med Wiki. Men även i att använda det för att boka upp tider med elever, så enkelt att alla kan se vilka tider som finns tillgängliga och vilka tider som redan är upptagna. Jag kan idag inte se någon direkt sätt att använda det i min undervisning mer än på det vanliga sättet att söka information. Men det tror jag grundar sig enbart i att detta är en helt ny kunskap för mig, det behöver nog lägga sig innan jag hittar ett användningsområde.
Så kommer jag då till den punkten då jag ska göra en sida eller alternativt göra en redigering av en befintlig sida. Men oj vilket dåligt självförtroende jag fick. Vad kan jag förmedla för andra? Tja jag vet inte plötsligt var det så att jag inte kom på en enda sak som jag kunde skriva om eller refigera om. Får fortsätta att fundera på detta, ändå har jag klurat hela eftermiddagen på vad jag skulle kunna skriva utan att komma fram till något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar