onsdag 3 augusti 2011

Lärande spel och mobiltelefonen som verktyg för lärande

Jag måste säga att jag blev helt entusiastisk över att se att jag skulle lära mig att använda spel på nätet som lärande spel. Min tanke var att det är måste vara kul. Men så besviken jag blev när jag upptäckte vilka spel det var. Worlds of Warcraft och Battlefield Heroes, det var verkligen inte den typen av spel som jag hade i tanke. Jag och min familj har en stor diskussion om varför man ska spel datorspel som handlar om att döda. Denna diskussion tycks aldrig ta slut kanske eftersom jag inte ger mig i min tanke att det inte föder någon bra nytta. Så där sitter jag med datorn och spelar Battlefield Heroes min son sitter på soffan intill med en annan dator i knäet och spelar spel. Rätt som det är så slutar han och säger - men mamma vad är det du gör? Jag förklarar för honom och han frågar mig då - skulle inte du göra dina läxor? Jo svarar jag och förklarar att detta är min läxa. Hans nästa kommentar blev. - Men du mamma om du har i läxa av din lärare att du ska lära dig spela kriggspel och militärspel då kan du väl ändå inte säga att det är fel att jag spelar Star Wars. Klokt sagt av en 6 åring. Själv hade jag inget svar på den frågan. Jag tror inte heller att det är någon ide att jag tar upp diskussionen fler gånger om man ska spela dessa spel eller inte det blir nog svårt att hitta ett bra argument.
Men likväl kan jag inte finna någon riktig nytta med spelen av den form som dessa där jag tycker att det handlar om att döda. Jag önskar att jag hade hittat något eftersom det så uppenbart lockar till sig barn och ungdomar. De saker som jag tänker att man kan lära i spelen är samarbete, logiskt tänkande samt att kunna tänka ett steg längre fram. Men nej, jag har svårt för att se mig ta in dessa 2 spel i undervisningen ändå.
Jag hoppas att jag kommer att finna andra spel. The Sims verkade rätt okej dock, ska kolla mer på detta med tiden. Jag la mest tid på de spel som jag vet att jag är emot men som så många andra gillar just för att hitta någon charm och nytta med dessa.
Att använda mobiler som verktyg för lärande tycker jag är en bra sak. Men jag står ganska kluven, om det är så att eleverna får mobiler ifrån skolan så tycker jag att detta är bra. Men om eleverna ska använda sina egna mobiler så tror jag att det kommer att öka klyftan mellan eleverna beroende på vilka möjligheter de har i avseende av föräldrarnas ekonomi. helt klart har mobilerna idag en stor möjlighet att vara med i klassrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar