torsdag 4 augusti 2011

Digitala presentationer

Power Point har vi alla stött på i olika former. Efter att ha sett filmen från en av lärarna på KTH i kursen som jag går så kan jag bara instämma att de flesta presentationer är som ett stöd för läraren och inte som det borde vara ett stöd för elevens lärande. De är tråkiga, de är enformiga och de innehåller för det mesta en massa med information som ögat försöker läsa samtidigt som öronen tar in allt som läraren säger. Om man då inte läser i samma takt som läraren pratar uppstår ett eko i mitt huvudet. För min del slutar det alltid med att jag struntar i att läsa det som står på Power Pointen och ägnar mig åt att lyssna. Då har presentationen inte varit ett stöd i mitt lärande som student utan ett stöd för läraren i sin undervisning.
På en föreläsning jag var skulle en kurskamrat hålla en föreläsning, kursen var i svenska. Men tjejen hade tidigare gått samma kurs som jag går nu. Hennes presentation gjorde hon i Prezi, den var så fantastiskt bra. Dock var det många av oss som kände oss en aning sjösjuka men hon hade fått full uppmärksamhet hela tiden och nu 6 månader senare minns jag så gott som allt hon presenterade. Det tycker jag är en bra presentation. Prezi kommer jag att använda mig av i fortsättning, till och från i alla fall. Men när jag nu läste om de andra och tittade på alla filmsnuttarna så tänkte jag att då ska jag prova på att göra en presentation i en av de andra programen. Den som jag fastnade mest för var Pecha Kucha men där behövde jag 20 bilder och det som jag tänkte göra en presentation av räckte inte materialet till för. Pecha Kucha verkar bra att den kör 20 sek med 20 olika bilder och att man tar alla frågor etc efteråt. Jag tror att det är lagom för en människa att lyssna och ta in en presentation. Så det andra programmet som jag fastnade för var Empressr i detta programmet gjorde jag en presentation av sommarblommor. Ja, jag vet kanske inte det roligaste men det var mest för att träna mig i att använda programmet. Jag gillar hur det är uppbyggt, i min presentation så kan jag göra många finjusteringar till det här. Men det tycker jag är bättre att lägga ner tid på när jag har en riktigt presentation att arbeta med.

Nu har jag tre nya program att använda mig av i mina presentationer, Prezi, Pecha Kucha och Empressr. Jag är så glad för att jag valde att läsa denna kursen. Varje dag lär jag mig nya saker.
Här är en länk till presentation som jag gjorde i Empressr.
http://www.empressr.com/empressrflx/Empressr_Editor.aspx?token=new

1 kommentar:

  1. Jag har aldrig använt Empressr, blev nyfiken. Kan du lägga din presentation i google docs eller Dropbox el dyl så den kan ses även om man inte har Empressr?

    SvaraRadera