fredag 19 augusti 2011

Lag och rätt

När det gäller vad man får och inte får göra med det materialet som man hittar på internet så känns det som en ogenomtränglig djungel. Men detta avsnittet har verkligen hjälpt mig. Jag är ofta väldigt försiktig och är alltid lite orolig att jag hämtar någon bild från internet som jag inte får exempelvis till en powerpoint presentation. Men efter att ha studerat denna kurs så känner jag att jag har fått mycket info som jag har nytta av. Det är inte så att jag känner att nu behärskar jag det här området för det tror jag är snudd på omöjligt, om man inte har det som heltids sysselsättning. Men jag vet var jag kan söka information, om och när jag blir osäker. Creative Commons är en sådan sak som jag tycker är bra och att man genom deras symboler kan se vad jag får lov att göra med exempelvis en bild. Skolverkets sida har också en mycket mycket bra information som jag kommer att återkomma till när jag känner mig osäker.På Skolverkets sida, Kolla källan, hänvisar de även till två andra sidor Multimediabyrån och Fotofinnaren. Multimediabyrån kände jag till sedan innan och har positvia erfarenheter av men Fotofinnaren har jag inte använt men tänker göra det framöver. På Skolverkets sida kunde jag också finna information om vad som är tillåtet med filmvisning i skolan, en bra information.

Men jag anser också att detta är något som vi behöver lära våra elever. För ofta tycker jag mig få känslan av att många tycker att det är ok att ta allt som finns på internet, kanske just för att det är så lätt tillgänligt. Om man lär sig hur man får handskas med olika saker på internet så tror jag att det kommer att underlätta för eleverna och för oss pedagoger. Här kan man lätt dra paralleller till om man själv gjort något och en annan tar det, hur skulle det kännas?

1 kommentar:

  1. jag kan rekommendera en mycket bra sida där man kan hitta väldigt många royalty-fria bilder som man får använda hur man vill. Det kräver medlemskap, men det är gratis att bli medlem.

    http://www.sxc.hu/ heter sidan! Den har hjälpt mig genom många powerpoint presentationer!

    SvaraRadera