söndag 7 augusti 2011

Informationssökning

Att göra en informationssökning så bra som möjligt är svårt. Att lyckas med att sortera bort allt det där onödiga som så lätt kommer med men som jag inte behöver information om är ingen lätt sak. Detta är något som jag alltid tyckt var svårt oavsett vad jag ska söka på så begränsar jag mig direkt och får så många svar på sökningen att jag blir uttröttad. Idag har jag fått en del handfasta tips att ta till och sökningen gick bättre denna gången. Bara en så lätt sak som trunckering, jag har vetat att det finns men när jag väl ska använda det så har jag glömt bort vilket tecken det var som man skulle använda. Men öven en sådan enkel sak som att förbereda sin sökning att tänka efter vilka är nyckelorden, vad vill jag få fram etc. Jag tror att för min del handlar det mycket om att jag blir otålig pga att jag inte känner mig så duktig på att söka. Därav tar jag inte mig tid att göra det noga och ordentligt. Resultatet blir som det brukar mindre bra och jag lägger ännu en erfarenhet av att det är svårt att söka. Men nu känns det bättre känns som att jag även lyckats analysera vad det är som gör att jag ofta misslyckas med mina sökningar.
Källkritik är något som jag finner svårt och enormt viktigt. Det är något som vi måste arbeta med i skolan. Idag hämtar elverna mycket av sin nya kunskap från nätet, absolut inget fel på det. Men det är så oerhört vikttigt att vi lär eleverna vad som sant och vad som är falskt. Jag tycker själv att det ibland kan kännas svårt att se om något är äkta eller inte. Men jag tror att man kan få bra koll på den biten genom att gå tillbaks till källan. Vilka ger ut sidan etc samt låta sunt förnuft råda.
Plagiat är något som man är rädd för att råka ut för båda att någon plagierar något man själv gjort. Men även kan det ibland vara svårt när man skriver paper och andra inlämningar att verkligenskriva vad jag själv tänker och att vara tydlig med vad författaren av en bok skriver. Ibland känns det svårt, man läser en bok och ska använda den som referens till sitt arbete, att få fram att det är just det här som författaren säger. Medans jag säger så här etc. Ute på skolorna så har vid ett flertal tillfällen sett 5:e klassare och 6:e klassare som sitter och skriver egna arbete. Det som de gör är att gå in på Wikipedia leta upp en lämplig sida som handlar om det som deras arbete ska handla om. Kopierar bit för bit av tecten i Wikipedia och sätte rihop till sitt eget arbete. Då har man lyckats fullt att plagiera att man som lärare inte säger något om detta är för mig en gåta. Hur kan man som lärare låta bli att informera innan man gör ett arbete vad reglerna är smat hur kan man missa att ta tillvara den möjligheten man har att ta upp det igen när det inträffat. Den diskuteras en massa om Wikipedia är tillförlitlig eller ej. Direkt skulle jag svara nej eftersom vem som helst kan gå in och skriva till eller ändra, vem vet om den som skrev till sist kan sin sak eller ej. Men andra sidan så kan det finna s mycket information som är relevant där skrivna av någon som verkligen har expertis på området. Så det blir nog beroende på vilket område man söker information om det är tillförlitligt eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar