torsdag 4 augusti 2011

Virtuella världar

Ja varför inte använda virtuella världar för elevernas lärande. Jag började med att se på de filmer som fanns att se men blev så uppe i detta att jag även gick in på Second Life och skapade en egen avatar. Jag höll på länge det här var något som jag gillade och som jag kan tänka mig anävnda i lektioner. En snabb reflektion över det och jag tänker då direkt på historia för att besöka olika platser. Men även geografi kan bli roligt för eleverna att uppleva genom detta. Var och en av eleverna har sin egen avatar reser runt i ett land och besöker olika platser för att sedan berätta för varandra. Visst kan man lära sig mycket genom att använda detta. Men en annan sak som jag kommer att tänka på när jag sitter och skriver detta är att man även kan använda det när man skapar berättelser. Även en person som jag som knappt har någon fantasin får massor av inspiration att titta på nya saker med hjälp av detta. Dettaa är något som jag och mina barn ska utforska här hemma. Jag tror att min dotter framför allt kommer att gilla det, hon gillar inga dataspel alls till skillnad från sin lillebror och pappa. Här kan hon och jag resa runt i världen och besöka olika platser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar